Varanger



Enligt planerna skulle jag tillbringa minst en vecka på Varangerhalvön i början av juli. Eftersom resan dit är så lång skulle det vara bäst att se så mycket så möjligt på vägen dessutom. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sej. Efter starten hemifrån konstaterade jag att väderprognosen för Varanger var hyfsad ett par dagar framåt, men efter det skulle det bara vara busväder under följande 10-dagarsperiod. Av den anledningen satte jag fart mot Varanger och hoppade över alla planerade stopp på vägen.
Jag kom fram till Varangerbotn på måndag eftermiddag och stannade ett tag vid både Nesseby och Ekkerøy innan jag fortsatte vidare mot Vardø. Min tanke var att jag skulle undersöka dem noggrannare på hemvägen. Jag övernattade i Komagvær och fortsatte till Vardø på tisdag morgon.
Nesseby 
Campingplats i Komagvær
Större strandpipare höll till på vägen i Komagvær
Överallt längs med vägarna betade får 
Vädret var ännu fint då jag anlände till Vardø och jag valde att ta en båt till Hornøya kl. 14. Vägen upp till fyren var spärrad p.g.a. ras och man fick vistas bara i närheten av båtbryggan, så tre timmar på ön räckte mer än väl. En väldigt fascinerande upplevelsevar det. Jag hade aldrig trott att man kunde komma så nära inpå fåglarna. När man gick på de få stigarna måste man ibland be toppskarvarna stiga åt sidan så man kunde komma förbi.
Där fanns massor av tretåig mås, sillgrissla, tordmule, toppskarv, lunnefågel och stanken var stickande frän och satt i näsan och kläderna ännu långt efter att jag lämnat ön.
Returen från Hornøya var kl. 17.30 och då hade vädret redan slagit om och blivit betydligt kallare. På natten blev det ösregn och snålblåst. Följande dag var det kallt, regnigt och dimmigt och sikten blev sämre an efter.
Vardø hamn
Massor av tretåig mås häckade på husväggarna i Vardø
Efter en liten tur runt på Vardø åkte jag till fastlandet och tänkte jag skulle ta mej vidare norrut mot Hamningberg och utforska de övriga fjordarna. Men efter att sikten gått ned till bara några tiotal meter ville jag att inte fortsätta på de smala, dåliga bergsvägarna, utan jag vände tillbaka mot Ekkerøy och Nesseby. Där låg dimman så tjock att det inte fanns några förutsättningar för fågelfotografering, eller någon annan fotografering heller för den delen. En koll på väderprognosen bekräftade det de närmaste dagarna skulle vara nordliga vindar på 18 m/s, kraftiga regn och temperaturer kring +6 celsius. Jag bestämde mej då för att trots allt söka mej tillbaka till Finland i hopp om bättre väder.  Det blev därmed en mycket kort vistelse i Varanger, knappa tre dygn och jag blir tvungen att lägga platsen på listan med platser som behöver besökas igen någon dag.
Drakkar monumentet i dimman på Skagen i Vardø. 
 Rödstrupig piplärka


Hornøyas fåglar

Tordmule 


Sillgrissla


Lunnefågel

Toppskarv

Tretåig mås 


Kommentarer

Populära inlägg