Trandansen

Jag hade redan i några års tid sett fram emot att göra ett besök till Hornborgasjön när tranorna är på väg norrut efter vintern. I år skulle det då ske och jag anmälde mej till en fotoresa redan hösten innan. Då var det ju ingen som tänkte sej att det skulle bli en sen och kall vår. Så blev det i alla fall och flertalet tranor hade ännu inte nått Sverige när jag kom dit.  Ännu en vecka före avfärd nåddes jag av beskedet att den första tranan hade anlänt och när jag reste iväg på torsdagskvällen var de 72! Med tanke på att de brukar vara 16 000 vid den tiden var det beskedet inte särskilt upplyftande.
Den första kvällen vid Trandansen, platsen där tranornas dans kan iakttas, var det en blandad flock av svanar, gäss och tranor som höll till på slätten nedanför.  De två följande dagarna blev de flera an efter men några stora massor och den livligaste trandansen hann jag tyvärr inte uppleva.  I och med att fåglarna var så pass få kom de också att hamna på ett ganska långt avstånd från alla ivriga fotografer.
 
Det var inte helt lätt att fånga enskilda händelser i fågelskocken som förutom tranor bestod av flera olika arter av gäss, främst kanadagås, grågås och bläsgås, mängder av sångsvan och enstaka andfåglar. Undrar hur det varit om där hade funnits ett större antal fåglar.
Trots att det inte blev helt som jag hade tänkt blev det en jättefin upplevelse. Jag fick lite försmak och ytterligare ett ställe på min lista av platser som definitivt kräver flera besök. Nästa vår? - Absolut!





Kommentarer

Populära inlägg