Intentional Camera Movement

Tidigare på hösten förde jag bilen på service en tidig morgon. Vädret var fint och solen höll på att gå upp över skogen. Jag hade en dryg timme väntetid och bestämde mej för att tillbringa den med hund och kamera i skogen nära verkstaden. Det var bara det lilla minuset, att jag inte hade något stativ!
Nåväl, eftersom det var fint fotoväder tänkte jag att jag istället för att försöka hålla kameran stilla, utan att ändå lyckas, skulle prova på ICM. ICM eller Intentional Camera Movement innebär att man avsiktligt rör på kameran för att få önskad effekt och metoden har blivit populär bland många fotografer. Jag har nog sett en del snygga och kreativa bilder tagna med den tekniken, men har nog inte riktigt fattat galoppen vad gäller ICM.

Nu har jag än en gång provat lite på det och den här gången var ljuset och de vackra höstfärgerna till fördel för resultatet. Säkert behöver man öva en hel del för att komma underfund med hur rörelsen ska göras för olika effekter. Med dagens digitala fotografering är detta inte heller något större problem, annat hade det varit på den tiden då men var tvungen att betala per framkallad bild.

Kommentarer

Populära inlägg