Rubbade Urban

För någon dag sedan hörde jag om en tjädertupp som hade visat sej i Stallörsparken i Ekenäs. Jag tänkte mej att det var en tillfällighet och brydde mej inte mer om det just då. Men följande dag fick höra om den igen och träffade folk som hade fotat den på ganska nära håll och då tänkte jag att det kunde vara värt med en tur in till Ekenäs. Vädret var dessutom fint så det bådade gott.

Väl inne i stan stötte jag på några andra fotografer som var ute i samma ärende. Vi hittade fågeln inne på Pub Niskas terrass. Dessvärre hindrade staketet lite, speciellt en som är så kort i rocken som jag, och tuppen höll den sej dessutom i skuggan. Efter lite lock och pock och kanske p.g.a  uppvaktningen tog sej fågeln så småningom upp på staketet. Där den satt en god stund innan den sedan flög ner på marken och vandrade iväg bakom husknuten.

Jag har vandrat en hel del i skog och mark de senaste åren och bara en gång sett en tjäderhona. Vem hade trott att jag skulle bonga min först tjädertupp utanför puben, nästan mitt i stan.  Får se hur långvarigt Urbans besök blir och om vi eventuellt får höra mera om honom. Personligen hoppas jag han hittar tillbaka till skogen (gärna hit till mina skogar) och kan börja leva ett normalt tjädertuppsliv. Helst skulle jag ju fotografera honom i hans rätta miljö.


Kommentarer

Populära inlägg