Läppträsk

Natten innan vakade jag sent för att bonga in Perseiderna men jag lyckades inte få skapliga bilder varken av stjärnhimlen eller av meteoriterna. Som kompensation bestämde jag mej för att stiga tidigt upp idag.

Sagt och gjort, klockan 03.45 slog radion på och snart satt jag i bilen. Bestämde mej för att åka till Läppträsk där jag tidigare bara varit på våren. Ofta när jag kört till jobbet på sensommaren och hösten har jag sett hur dimman lättar ovanför träsket men jag har aldrig haft möjlighet att kolla det närmare. 

Jag tog mej ner längs åkerkanten medan det ännu var rätt mörkt. Stigen var så igenvuxen att man knappt såg var den gick och det satt säkert en och annan fästing där och lurade. Förutom dimman och en vacker soluppgång stötte jag också på en ensam vitsvansbock. Vi stirrade på varandra en stund innan den bestämde sej för att fly.


















Kommentarer

Populära inlägg