Kyffet, kojan, gömslet ....

Allt sedan jag var i Kuhmo och fotade björn från gömslen har jag lekt med tanken om att ha ett eget gömsle. Under hösten diskuterade jag saken då och då med mina grannar och eftersom jag har extremt hjälpsamma grannar, mannen i huset dessutom ytterst händig, började det plötsligt ta fart.

Den 16 november spikades stommen av impregnerat virke. Golvet, hyllor och koj gjordes av råspont och väggarna av filmfaner. Det kom att bli ett synnerligen välbyggt gömsle med flera finurligt uttänkta lösningar vad gäller luckor m.m.  3,24 kvm (1,80*1,80 m) med gluggar och fönster på alla fyra sidor. Eftersom jag själv inte har speciellt goda snickaranlag kom min egen insats att handla om att sy "ärmarna" till gluggarna, måla alla ljusa ytor med pinotex och skjuta fast fiskacell-skivorna på innerväggar och golv.

Kojan byggdes på grannarnas ladugårdsvind och därmed var det ju mindre beroende av väderförhållanden än om det skett utomhus. Ju mer projektet framskred desto fundersammare blev vi över hur det skulle gå att få den gedigna byggnaden transporterad.

Taklagsfesten firades p.g.a. temperaturen med romtoddy (Captain Morgan) och därav kom också mer eller mindre seriösa namnförslag såsom Kaptensvillan, Fyllevillan, Kajutan..... Kärt barn har många namn. Återstår att se vilket/vilka som kommer att bli gällande.

Den 1 januari var det sedan dags att försöka få hela bygget till skogs. Det hela gick smärtfritt och var klart på ett par timmar. Orsaken till att allting gick så bra var nog att min granne hade tänkt väl ut allt på förhand och allt var väl förberett från början till slut. Han hade t.o.m. märkt ut rutten för traktorn tidigare.

Nu får tiden visa hur lyckat valet av plats har varit och vilka djur som dyker upp under olika tider av året. Jag tänker mej att det nu vintertid är aktuellt med fågelmatning för att sedan under våren, sommaren och hösten satsa på däggdjur. Jag vågar tro att åtminstone det tranpar som häckat på mossen intill ska komma tillbaka också inkommade vår och vem vet, kanske jag får uppleva en hel del annat fint. Det hoppas jag få orsak att återkomma till snart.

Kojan drogs ut från ladugårdsvinden och lastades sedan på traktorn.
I ett skede såg framfarten nog vådlig ut . 
Britsen finns under fönstret till vänster. När den ska användas kan hyllan ovanför vikas upp (som på bilden). I alla hyllor finns skruvar färdigt för kulhuvud.
Gluggar och fönster kan täckas med luckor som justeras och stängs inifrån. På så sätt torde kojan stå mera säker. Den övre luckan som hissas med lina från insidan fungerar samtidigt som regnskydd.



Kommentarer

Populära inlägg