Fotogenique generation

De yngre generationerna av idag är uppuxna med kameror omkring sej. De har inga problem med att ställa upp framför kameran och de gör det på ett naturligt och ledigt sätt. De tar bilder på sej själv och sina vänner och sprider dem utan problem eller skrupler. Det har jag fått erfara speciellt de senaste dagarna då syskonbarn med familj ställt som modeller för mej och hjälpt mej att skapa bilder som jag aldrig tidigare gjort.






Själv har jag alltid haft för vana att stelna till framför kameran, med ett mer eller mindre fånigt konstgjort leende på läpparna. Ska bilden publiceras någonstans skulle jag helst se att det mesta retuscheras bort och bilden görs i extremt litet format. Det är säkert orsaken till att jag också tycker det är lite pinsamt att fota mänskor och till att jag undvikit det för det mesta. Nu har det hela blivit lite annorlunda när jag genom min utbildning blir tvungen att fotografera mänskor, både på porträtt och i miljö.  Jag märker att min inställning ändrat lite redan och att jag börjat lära mej att slappna av lite mera både bakom och framför linsen. Det kan ju vara rentav lite roligt!





Kommentarer

Populära inlägg