Råddjuret

Efter två mer eller mindre resultatlösa nätter i mitt gömsle var jag rätt besviken när jag vandrade hemåt en timme efter soluppgången, just när solen börjat komma upp över trätopparna. Jag fick i alla fall lite plåster på såren eftersom jag stötte på en råbock strax innan jag kom fram till bilen. Bocken skuttade iväg, skrämd av mej, och jag utgick ifrån att jag missat den för gott. Men den stannade trots allt strax bakom en stor sten och jag lyckades närma mej den i en sådan vinkel att jag kunde fota den en god stund.

 I början stod den stilla och avvaktade men till slut blev den så övertygad om att jag inte var farlig att den lade sej ner. Där låg den lugnt och idisslade och slumrade till då och då. Den såg ut att njuta av de varma solstrålarna och verkade inte ha någon lust att flytta på sej.



Till slut, när jag började röra mej mot bilen, reagerade den och steg upp, synade mej en stund och hoppade iväg ett stycke innan den igen blev stående mellan träden och kollade in mej. Jag tror nog den lade sej ner igen när jag kört iväg.






Ett härligt möte! Dagen var räddad :)

Kommentarer

Populära inlägg