Camping på senhösten

Jag har egentligen aldrig varit scout. Under en kort tid, kanske som åttaåring, var jag vargunge men det blev aldrig något mer av det. Jag har heller aldrig varit förtjust i att sova i sovsäck, utan bär hellre lakan med mej vartän jag far, och i tält tror jag inte jag sovit någonsin.
Eftersom det i min pågående utbildning ingår krav på att klara sej i naturen, också att övernatta, och vi planerar att resa till Grönland nästa sommar insåg jag att det var hög tid att se om jag kan klara av lägerliv. Min tanke var att om jag klarar två nätter i Finland i november kan jag klara några fler på Grönland i augusti.

Vi bestämde därmed med ett par kurskamrater att åka till Jurmo under allhelgonahelgen för att tälta. Som tur var en av dem mycket van vid sånt och hade tältat på Jurmo otaliga gånger tidigare och kunde ge goda råd. Själv försökte jag förbereda mej såväl materiellt som mentalt så gott det gick. Jag inhandlade en ny dunsovsäck och ett litet gaskök m.m.

Vi anlände till Jurmo med m/s Eivor från Pärnäs vid 22-tiden på fredag kväll. Då var det så mörkt att vi bara gick ett litet stycke från hamnen innan vi slog upp tälten. Som känt är det ju rikligt med sten på Jurmo och det var svårt att få in tältpinnarna i marken. Vi samlade istället stenbumlingar som vi knöt fast tälten i.  Första natten var otroligt fin. Helt vindstilla, stjärnklart och kanske en grad på plussidan.


På morgonen var det lätt frost på tältdukarna och vi insåg att vi nog inte hittat den vackraste tänkbara tältplatsen. Vi låg intill två betongringar, men det fick duga. Jag hade sovit förvånansvärt bra och hade haft det varmt i min fina sovsäck men det krävdes lite extra sats för att ta sej ut i kylan på morgonen.  På lördagen promenerade jag omkring, det blev väl sammanlagt över 12 km. Vädret var strålande, vilket ju inte är så bra för fotografering men det var skönt. Solen värmde och humöret var i topp. Jag åt min första "turmat" till lunch. Det var en påse frystorkad kyckling med ris som blöttes upp i kokande vatten, sen äter man det direkt ur påsen och det smakar faktiskt ganska okej.



På eftermiddagen började det blåsa upp och blev molnigt. Prognosen var snöfall och 14 m/s för följande dygn. Tältet började röra sej oroväckande i vinden och trots att jag förskte säkra det med lite extra sten och spänna till linorna hölls det inte uppe riktigt hela natten utan kl.6 insåg jag att jag måste ut. Jag monterade fort ner tältet med alla mina grejer inuti. Jag lade några större stenar på tältduken och gick på morgonfotografering i gryningen. Trots allt hade jag överlevt den andra natten också och jag kände mej nöjd.


Summa summarum var det en riktigt lyckad resa och jag fick nya insikter i hur det är att tälta. Det var första gången men jag tror absolut inte det var den sista. Nu har jag lärt mej en hel del om utrustning och annat nyttigt och i och med att jag testade mej själv i novemberkylan och mörkret tror jag att jag lärde mej mycket mer än om det varit sommar, ljus och varmt. Dessutom var det ju på underbara Jurmo dit jag aldrig tidigare åkt med förbindelsebåt utan endast med fritidsbåt eller Albanus. Nu inser jag ju att man kan fara dit när man vill!









Kommentarer

Populära inlägg