Oulanka revisited

Så har vintermånaderna passerat utan att jag fotograferat speciellt aktivt. Det har varit mörkt, grått, vått och inte särskilt inspirerande. I januari färdigställde jag dessutom min andra examens-portfolio vilket tog en hel del av min tid. Nu har däremot dagarna blivit längre och ljusare och man hinner röra sej utomhus i dagsljus med kameran.

Senaste veckoslut hade jag förmånen att få åka till Kuusamo med min fotokurs. Vi körde till Oulanka och bodde på forskningsstationen där. Det kan tyckas vansinnigt att resa en hel dag i bil, ca 1000 km för att stanna bara två dagar och resa samma väg hem igen. Men, säga vad man vill, den upplevelsen var verkligen värd besväret.

Den första av de två dagarna blev det strömstarar i Kitkajoki och landskap i Myllykoski och på Konttainen. Det var djup snö, ca 1 m, vilket gjorde det svårt att ta sej fram i den branta terrängen.  Stigningen upp till Konttainen tog lång tid, trots att det bara var några hundra meter, och på sina ställen kröp vi på alla fyra. Ner kom vi däremot med fart.
Den andra dagen satt jag hela dagen i örngömsle på Juhtivaara. Den här gången hade vi mycket sol båda dagarna, vilket i och för sej kan vara besvärligt om man fotar på dagen, men när kungsörnparet landade i det gyllene kvällsljuset var det allt annat än illa. Örnarna gjorde verkligen skäl för sitt engelska namn Golden Eagle.
 Vi såg dessutom större hackspett, spillkråka, gråspett, lappmes, talltita, tofsmes, blåmes, talgmes, nötskrika och lavskrika och dagen hade varit lyckad även utan örn, men givetvis var det örnarna som var löken på laxen.




Kommentarer

  1. Härliga bilder Annika. Jag skida runt i omgivningen av Konttainen för några år sedan, otroligt vacker natur där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAck Camilla. Jep, det finns allt skäl att åka dit igen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg