Terapibåset

Det är nu 1,5 år sedan mitt gömsle (kyffet, kojan, kaptensvillan ...) kördes ut till skogs. Sedan dess har jag jobbat flitigt med att locka djur dit och följa med vad som sker i omgivningen. Jag har varit där minst tre gånger i veckan och suttit där, ibland på dagen men mest på natten. Hittills har jag tillbringat 33 nätter ensam i kojan. Det är en ypperlig plats för meditation och bra avkoppling för själen. Man kan inte prata med någon, man har inte tillgång till dator eller andra moderna rackerier. Man koncentrerar sej på vad som sker runt om en, lyssnar på naturens olika ljud och gör iakttagelser. Inte en chans att man skulle kunna bekymra sej över vardagens mödor eller saker som pockar på på jobbet. Att bara sitta där med sej själv och sina egna tankar är rena rama terapin. Om det sedan ännu händer att något djur visar sej och man rentav lyckas ta en bild av det så blir känslan nästan euforisk och man glömmer allt annat. Jag kan alltså därför tillägga ännu ett namn för gömslet till dem som redan nämnts i mitt tidigare inlägg från 2 januari 2016, d.v.s. TERAPIBÅSET. Och till den som undrar om inte tiden blir lång kan jag utan tvekan svara NEJ, det blir den inte.
Hackspetten vet redan att det vankas mat när jag kommer.
 En liten skogsmus hittar också godis.
 Mårdhundarna är inte speciellt lätt fotade eftersom de rör sej mest när det är mörkt.
Oftast händer det förstås att inga djur syns men då brukar jag underhålla mej själv med att fotografera omgivningen från någon av gluggarna.  Landskapsbilderna blir inte speciellt varierande till sitt motiv eftersom det är begränsat från vilka vinklar bilderna kan tas, men som tur varierar ljuset och vädret och givetvis också tidpunkten, så det kan ändå bli variation i bilderna.
På senare tid har jag tyckt mej märka att aktiviteten kring gömslet blivit livligare och speciellt nu på sommaren ger de korta och ljusa nätterna möjlighet till mera iakttagelser och bättre bilder. Arton månaders träget arbete börjar tydligen bära frukt och jag har ytterligare en sak att glädjas över.

Kommentarer

Populära inlägg